Fri offertKontakta oss

En plattform utvecklad av lärare, för lärare: NTI-skolan berättar

Omniway utvecklades från början exklusivt för NTI-skolan och har nu, efter över 13 år av nära samarbete, blivit en självklar del av skolans undervisning och administration.

Allt började med att NTI-skolan behövde förbättra sina läroprocesser. Lärarna fick lägga ner mycket tid på manuella uppgifter, vilket gjorde det svårt att ge eleverna den snabba återkoppling och det pedagogiska stöd som behövdes, särskilt i en distansbaserad undervisningsmiljö.

Behovet av en mer modern, effektiv och pedagogiskt anpassad lösning blev allt tydligare. Skolan behövde ett verktyg som kunde samla allt på ett ställe, minska den administrativa bördan och ge lärare mer tid att fokusera på undervisning och elevkontakt.

Woman working on floor

Omniway togs fram tillsammans med NTI-skolan, där utvecklare och lärare arbetade sida vid sida. Det nära samarbetet gjorde att plattformen utformades för de verkliga behoven inom skolans verksamhet. Den byggdes med insikt om vad som krävs för att skapa en smidig och effektiv pedagogisk miljö, där både lärare och elever har tillgång till de verktyg de behöver för att lyckas.

Här berättar Anna Strömberg, skolledare på NTI-skolan, om resan med Omniway och hur samarbetet har bidragit till att förbättra undervisningen och underlätta vardagen för både lärare och elever.

Behovet: Ett system anpassat för pedagogiskt arbete

Innan Omniway kom in i bilden använde NTI-skolan en enklare databas och mejlsystem för att hantera läroverksamheten. Det blev snabbt klart att verktygen inte räckte till. Utan en strukturerad plattform blev lärarnas arbetsbörda tung, med mycket manuellt arbete och svårigheter att hålla koll på elevernas framsteg. Behovet av en mer anpassad plattform växte, och Omniway började utvecklas, inspirerad av lärarnas egna insikter.

– Det fanns ett stort behov av något som fungerade på distans. När lärarna på NTI-skolan såg potentialen i en samlad plattform blev det naturligt att samverka kring uppbyggnaden. Vi delade lokaler med utvecklarna på Omniway då och kunde ge direkt feedback till utvecklarna i samma fikarum, berättar Anna.

Omniway skapades med lärarperspektivet i centrum. Målet var att bygga en plattform som sparar tid, minskar administrativt krångel och ger utrymme för mer pedagogiskt arbete. Samarbetet med NTI-skolans lärare under utvecklingen var avgörande för att skapa ett verktyg som verkligen fungerar i vardagen.

Lösningen: Allt lärare och elever behöver i en plattform

Omniway har utvecklats för att täcka de många behov som finns i en modern skola. Idag använder NTI-skolan plattformen för att planera och genomföra undervisning, kommunicera med elever, schemalägga, bedöma uppgifter och mycket mer. Allt är samlat på ett ställe och anpassat för både lärare och elever.

– Jag har arbetat i flera olika plattformar, men ingen har den pedagogiska koppling och förståelse för läraryrket som Omniway. Det kan handla om så små detaljer som antalet klick. Om en funktion kräver tre klick istället för två kan det spara mycket tid för en lärare som gör samma sak många gånger om dagen, förklarar Anna.

För eleverna innebär plattformen en tydlig och enkel struktur, vilket uppskattas särskilt inom distansutbildningen. Varje elev har en översikt över veckoplaneringen, så de kan se vad som ska göras dag för dag. Allt de behöver för studierna finns samlat på ett ställe, vilket minskar risken för missade uppgifter och gör studierna mer effektiva.

Slut på de administrativa mardrömmarna

Inom distansutbildning är strukturen avgörande. Anna beskriver hur svårigheterna med att hålla koll på elevernas inlämningar och utveckling löstes när Omniway infördes.

– Tidigare var det en administrativ mardröm att hålla ordning på allt, med mycket manuellt arbete för att samla information om varje elev. Lärarna fick leta i mejlkorgar för att hitta inskickade uppgifter, vilket inte fungerade i längden. Med Omniway har vi istället allt i ett system, och vi sparar mycket tid, menar hon.

NTI-skolan har även uppskattat att alla verktyg finns inbyggda i plattformen. Till exempel har Zoom och en kalenderfunktion nu integrerats direkt i Omniway, vilket minskar behovet av externa system och underlättar för såväl lärare som elever.

Resultatet: Tydlighet för elever och tidsbesparing för lärare

Efter över ett decennium av användning har NTI-skolan sett positiva resultat från sitt arbete med Omniway. Både lärare och elever får mer tid och fokus över till lärandet istället för administration. Plattformen har också utvecklats med hjälp av skolans önskemål och feedback, vilket gjort den bättre anpassad för skolans behov.

– En bra lärplattform ska underlätta både för elever och lärare. Omniway sparar tid i planeringen och ger en tydlig bild av elevens framsteg, vilket är viktigt när man har betygssamtal. Varje ny funktion som läggs till kommer ofta från ett konkret önskemål. Det var så vi fick “smart repetition”, en funktion där frågor automatiskt anpassas till det eleven behöver träna på.

– Vi får kontinuerligt positiv feedback från eleverna om planeringsöversikten och den tydliga strukturen. De uppskattar till exempel hur enkelt det är att hålla kontakten med läraren. Vi har även lagt in gamification, eller spelifiering, i vissa kurser, vilket många elever tycker är roligt och motiverande.

Helhetslösningen som NTI-skolan behövde

När Anna får frågan om vad hon uppskattar mest med Omniway lyfter hon fram helheten. Plattformen är en komplett lösning som ger både lärare och elever allt de behöver i en och samma miljö.

– Det bästa med Omniway är att det är en helhetslösning. Det är en komplett lärplattform och den enda jag känner till som verkligen klarar av att leverera allt i ett paket. Plattformen utvecklas hela tiden utifrån pedagogiska behov, och det märks att den är skapad med förståelse för vad lärare och elever faktiskt behöver.

Vill du veta mer om hur en digital lärplattform kan hjälpa din skola att skapa en mer effektiv undervisning? Upptäck Omniway – byggd för att möta pedagogiska behov.